Menurut sumber akademik, terdapat 5 teori mengenai asal usul
kaum Dusun di Sabah. Pertama, kaum Dusun dipercayai berasal dari rumpun
Indo-Malayan dari Selatan China ke negara-negara di Asia Tenggara (T.R.
Williams: 1965). Dalam kajian mereka, saintis sosial dan ahli sejarah mengambil
kira aspek fizikal, bahasa pertuturan, kumpulan darah dan bahan kesenian yang
dicipta oleh masyarakat Kadazan-Dusun.Teori yang kedua, asal-usul dikaitkan
dengan penghijrahan orang Mongol, orang China atau orang Kanchin dan orang
Annam dari Myanmar (Ivor H.N. Evans:1923 dan T.R. Williams: 1965).Teori Ketiga,
Kaum Kadazandusun adalah kacukan kaum China (Ivor H.N. Evans:1923 dan Owen
Rutter:19220).Teori Keempat, Kaum Kadazandusun adalah keturunan orang purba Gua
Madai.Teori kelima, mengatakan kaum ini asalnya dari suku kaum Bunun di Taiwan.
Menurut cerita
lisan penduduk, masyarakat Dusun merupakan keturunan dewa dewi, iaitu dari
keturunan dewa Kinorohingan dan isterinya Siminundu. Walaubagaimanapun,
kebenaran mitos ini hanya didukung oleh masyarakat Dusun tradisional sahaja.
Ekoran daripada kemasukan agama fahaman monotheisme khususnya Islam dan
Kristian maka generasi sekarang lebih bersifat logistik dan telah mengenepikan
mitos tradisional mengenai asal usul mereka yang bersifat metafizik.
Kumpulan etnik yang terbesar adalah suku kaum Dusun yang
merupakan satu pertiga dari penduduk Sabah. Suku kaum Dusun yang tinggal di
pantai barat seperti Penampang, Papar, Tuaran, Kiulu, Tamparuli, Tenghilan,
Kota Belud dan juga di lembah bukit di Ranau, Tambunan, dan Keningau adalah
petani tradisi yang menanam padi sawah dan huma. Sesetengah dari mereka memburu
serta menangkap ikan sungai. Mereka kebanyakan bertempat di sekelilingi kawasan
lembah pantai barat dan kawasan pendalaman.
Lazimnya
masyarakat daripada subetnik yang disebut di atas adalah berasal (mendiami)
daripada kawasan-kawasan (daerah) tertentu umpamanya Kimaragang di daerah Kota
Marudu, Lotud di daerah Tuaran, Orang Sungai di daerah Kinabatangan, Sugut,
Paitan dan Pitas. Kebanyakan orang Kadazan-Dusun menganuti agama Kristian. Bagi
Orang Sungai yang tinggal di daerah Pitas, mereka menganut agama Islam manakala
daerah-daerah lain seperti Kinabatangan Orang Sungai turut menganut agama-agama
lain. Masyarakat Lotud (Suang Lotud) turut mendiami kawasan Pantai Barat
Selatan negeri Sabah terutamanya Tuaran, Tamparuli, Telipok dan dan sedikit di
Kota Belud (Tampasuk). Mereka hidup secara kolektif dengan mendiami rumah
panjang yang mengumpulkan beberapa keluarga, iaitu antara 150 - 200 orang.
Walau bagaimanapun, pada masa kini, rumah panjang jarang dilihat dalam etnik
ini. Kebanyakannya telah mengalami pembangunan fizikal dan mental.
No comments:
Post a Comment